VoIP یا Voice over internet protocol به معنای انتقال مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه ی دیتا است که با نام سانترال تحت شبکه یا تلفن تحت شبکه از آن یاد می شود که امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید .
در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، VOIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیاز به یک اتصال broadband مثل DSL دارد .
voip یک راه تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند.
روشی که مجازاً رایگان است و امکان برقراری ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا را فراهم می کند، فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید.
گروه مهندسی اکسیژن در همه ابعاد از مشاوره رایگان تا اجرا همراه شما خواهد بود.
در اصطلاح به تلفن هایی که در شبکه ی ویپ (voip)
به کار گرفته می شوند تلفن تحت شبکه یا IP Phone گفته می شود که
به جای اتصال به سوکت تلفن (RJ-11)، به سوکت شبکه
(RJ-45)متصل می شوند. تلفن های تحت شبکه مستقیم به
سوئیچ شبکه متصل شده و در سانترال های تحت شبکه رجیستر
می شوند تا کاربران بتوانند از آنها استفاده کنند.
عکس روبرو یک IP Phone سیسکو را نشان میدهد.
معمولا سانترال های تحت شبکه به صورتی طراحی شده است که خطوط آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند.
برای اطلاع از خطوط تلفن اینترنتی به صفحه اینترنت پرسرعت ما مراجعه نمایید.
هم جهت با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و استقبال کاربران از سیستم های پیشرفته ، سیستم های تلفنی نیز شامل این پیشرفت شده و امکانات فوق العاده زیادی را به صورت یک نرم افزار ساده ارائه می دهند.
مرکز تلفن های تحت IP یا همان IP-PBX نسل جدیدی از سیستم های تلفنی بر روی بستر شبکه هستند که به دلیل تنوع در
خدمات دهی آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند .
در حال حاضر سیستم های تلفنی Voice Over Internet Protocol یا به اختصار VOIP امکانات زیادی را که مرکز تلفن های قدیمی آن را به صورت جداگانه ارائه نمی دادند ، به آسانی و در قالب یک مرکز تلفن واحد در اختیار ما می گذارند.
سانترال چیست ؟ سانترال دستگاهی است که مجموعه ای از خطوط شهری را به تعدادی خطوط داخلی تقسیم می کند.
به طور مثال اگر شما 10 خط شهری داشته باشید در حالت عادی احتیاج به 10 عدد تلفن دارید که نمی توان همه ی آن ها را روی میز قرار داد.
برای رفع این مشکل احتیاج به تلفن های سانترال دارید که مشکل شما را حل کند.
حتما برای شما اتفاق افتاده است که با شرکتی تماس بگیرید و تلفن گویا پاسخگو باشد.
این سیستم گویا ، داخلی های مختلف را معرفی می کند تا شما به راحتی بتوانید شخص مورد نظر خود را پیدا کنید و با او ارتباط برقرار کنید.
وجود داخلی ها باعث ارتباط بهینه با مشتری ها و جلوگیری از هرج و مرج در مجموعه می شود.
برای استفاده از این دستگاه احتیاجی به خطوط تلفن خاص نیست و می توانید بر روی خطوط تلفن معمولی شهری خود از این دستگاه بهره ببرید.
سانترال ها را می توان با توجه به ظرفیت و یا نحوه ی برقراری ارتباط بین داخلی ها به دو نوع کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم بندی کرد.
دستگاه های سانترال در دو نوع تحت شبکه و غیر تحت شبکه طراحی شده اند و شما می توانید بر اساس نیاز خود آن را انتخاب کنید.
برای انتخاب دستگاه سانترال حتما نیاز به مشورت با فرد متخصص است و باید بستر های کابلی موجود در شرکت، ظرفیت مجموعه، مساحت و زیر ساخت های دیگر بررسی شود و بعد نسبت به خرید دستگاه مناسب اقدام شود.
سانترال می تواند امنیت خطوط و تماس های شما را تضمین کند.
سانترال ها قابل ارتقا هستند که البته این کار مستلزم خرید دستگاهی با ظرفیت بالاتر با صرف هزینه می باشد.
حال با پیشرفت علم و پدید آمدن تکنولوژی voip استفاده از سانترال های قدیمی جای خود را به تلفن تحت شبکه داده است.
چرا که امکانات بی شماری در سیستم voip وجود دارد که مرزهای فیزیکی را از بین برده است.
سیستم VOIP به شما این قابلیت را می دهد که در هر کجا دسترسی به اینترنت داشته باشید بتوانید ازامکانات داخلی خود بهره ببرید.
سیستم های voip دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند که تنظیم و تغییر آن از هر مکان ممکن است.
اما سیستم سانترال دارای نرم افزار خاص خود هستند یا از شماره گیری کدهای خاص از روی تلفن تنظیم می شوند.
با استفاده از سیستم های voip می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق اینترنت و یا شبکه های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد.
می توان از کابل شبکه ای که به کامپیوتر خود متصل کرده اید برای تلفن نیز استفاده نمایید.
مراکز تلفن تحت شبکه بصورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می گیرد
بسیاری از این امکانات در سیستم سانترال قابل افزودن نمی باشد و یا برای هر کدام باید قطعه و سیستم جداگانه ای تهیه نمود. بنابراین در سیستم تحت شبکه دیگر لازم نیست که برای افزایش خطوط تلفن یا شمارههای داخلی هزینههای گزاف پرداخت نمایید.
گروه مهندسی اکسیژن با اتکا به دانش فنی متخصصین خود آماده ارائه خدمات متنوعی در قالب اجرای پروژه های نصب و راه اندازی VOIP و سانترال در شرکت ها و سازمان ها می باشد. بدیهی است ارتقا سیستم های تلفنی با هدف ایجاد یک ارتباط قوی یکپارچه به رفع مشکلات و چالش های سیستم سنتی پایان می بخشد.