باشگاه مشتریان چیست؟

اهمیت باشگاه مشتریان رستوران چیست؟

در این مقاله ابتدا معنای باشگاه مشتریان سپس به صورت تخصصی لزوم باشگاه مشتریان رستوران را بررسی می کنیم.

باشگاه مشتریان که با نام های باشگاه هواداری، باشگاه وفاداری، باشگاه مشتریان وفادار نیز خوانده می شود در واقع یک نرم افزار مدیریت مشتری است.بر خلاف نرم افزار CRM , Customer Relation Managenet ، که بر روی مدیریت روال پیشرفت انجام کار مشتری در یک سازمان یا کسب و کار تمرکز دارد، نرم افزار باشگاه مشتریان باید بر روی رفتار مشتری تمرکز کند و تحلیل درستی از رفتار مشتریان مانند تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصله بین مراجعات، مقدار خرید، مدت زمان از آخرین خرید، علاقه مندی های مشتریان، عادت های مشتریان و امثال آن داشته باشد تا بتوان بر اساس این تحلیل ها، تصمیمات درست در جهت تشویق مشتری به خرید یا مراجعه بیشتر گرفت و مدل کسب و کار را بر اساس علایق مشتری، نیاز ها و عادات او اصلاح نمود.

 

 

به نظرشما باشگاه مشتریان رستوران یک نیاز است یا تشریفات؟

همه رستوران ها فارغ از نوع مشتریان، سطح منوها، میزان حرفه ای بودن و… مشکلات مشترکی در زمینه فروش دارند.

تعریف زمان اوج و فرود فروش برای کسب وکاری مانند توریسم فصل های کاری است و برای یک رستوران در روزهای هفته است. برخی رستوران ها مشتریان حضوری را ترجیح می دهند و برخی دیگر مشتریان دریافت در محل را بیشتر دوست دارند.

باشگاه مشتریان در یک کلمه به دنبال طراحی رفتار مشتریان است،

بنابراین می توانید به این تعریف بیندیشید که بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند و برای آنها حاضرید چه کارهایی انجام دهید تا سناریوی باشگاه مشتریان خود را شروع کنید.

 

 

 پاداش هزینه بر است یا ارزان؟ ایجاد حس خوب

در تمامی برنامه های وفاداری ایجاد حس خوب یکی از نقاط کلیدی و حساس باشگاه مشتریان محسوب می شود.

این در حالی است که در رستوران ها به دلیل ذات کسب وکار این کار بسیار راحت اما ظریف است. به عنوان نمونه یک سوال ساده برای یک مشتری می تواند ایجاد ارزش کند و حس مهم بودن را به وجود آورد.

سوالی مانند «همان غذای همیشگی؟» یا آوردن کاتالوگ یک شرکت توسط گارسون برای مدیر آن شرکت که مشتری ارزشمند رستوران شده و جلسات خود را در آنجا برگزار می کند. یا ارائه پارکینگ خاص یا میز سفارشی و… که اصولا این رفتارها بر پایه شناخت دقیق مشتریان می تواند صورت گیرد بنابراین پاداش های باشگاه مشتریان لزوما مبلغی سنگین از فروش نیست و کاملا مبتنی  بر سیاست ها و توانایی های رستوران قابلیت تعریف شدن دارد.

 

ابزار و تکنولوژی

اغلب صاحبان کسب وکارها، راه اندازی باشگاه مشتریان را یک کار لوکس، گران، پیچیده یا دردسرساز می دانند.

آنها می گویند که ما درزمینه دانش این کار یا پرسنل آموزش دیده مشکل داریم اما یک برنامه خوب وفاداری می تواند با ساده ترین راهکارها شروع شود. در یک رستوران که قیمت لوکس و بالایی دارد ابزارهای لوکسی مانند کارت های VIP می تواند طراحی شود و در رستوران دیگری که قیمت میانگین فاکتورها پایین است می توان با یک شناسه مشخص مانند شماره موبایل بدون صدور کارت کار را شروع کرد.

اما در زمان بلوغ یک باشگاه مشتریان، باشگاه می تواند همزمان مبتنی بر کارت بوده و اپلیکیشن موبایل نیز داشته باشد؛ همچنین مشتریان می توانند در پنلی تحت وب کلیه امتیازات و اعتبارات خود را ببینند و در شبکه های اجتماعی نیز تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و امتیاز بگیرند و درهرصورت می توان این ابزارها را با نرم افزارهای موجود صندوق رستوران ها یکپارچه و متصل کرد.

 

باشگاه مشتریان رستوران-restline.ir

 

 

 

آینده باشگاه های مشتریان

با توجه به تجربه های قبلی در این حوزه، نوع راه اندازی باشگاه مشتریان حتی می تواند براساس سهم از افزایش فروش سازمان به واسط راه اندازی باشگاه مشتریان باشد و این موضوع با بررسی میدانی از رستوران امکان پذیر است. به عبارت دیگر برای هر رستوران باید سناریو امتیاز و نوع پاداش مشتری خاص خودش را تعریف کرد.

اینکه برای سالگرد ازدواج یا تولد فرد برنامه ای داشته باشید از شما نشأت می گیرد و نه از مشتریان.

بنابراین وقت آن است که دست به کار شده و تدبیری برای خروج از انفعال بیندیشید وگرنه اینکه بر جای خود تکیه بزنید و منتظر آمدن مشتریان شوید کاری است که تمامی رقبای شما هم بلد هستند!

 

مزیت های باشگاه مشتریان رستوران

  • قابل استفاده برای رستوران های زنجیره ای
  • محدود کردن مشتری به یک رستوران یا چندین شعبه از رستوران ها
  • امکان استفاده از تلفن همراه مشتریان بدون نیاز به صدور کارت
  • یکپارچه با تمام زیر سیستم های restline و فروشگاه آنلاین و اپلیکیشن
  • عضویت آسان و خودکار هم از طریق سایت رستوران و هم از طریق نرم افزار restline
  • قابلیت امتیاز دهی به ازای هر خرید برای مشتریان
  • قابلیت امتیاز دهی مبتنی بر تراکنش
  • قابلیت طبقه بندی مشترکین بر اساس بازه های زمانی خرید

 

درباره mohsen golzar

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه مهندسی اکسیژن